Co obejmuje umowa gwarancyjna przy zakupie domu w stanie deweloperskim?

O rękojmi i gwarancji

Decydując się na zakup domu na rynku pierwotnym dobrze jest znać swoje prawa oraz zaznajomić się z etapami przebiegu takiej transakcji. Po przeniesieniu na siebie własności nabywanej nieruchomości pojawia się możliwość skorzystania z rękojmi oraz gwarancji. Czym jest gwarancja, a czym rękojmia? Jakie są między nimi różnice? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.


Gwarancja a rękojmia

Terminu gwarancja i rękojmia nie należy używać zamiennie. Udzielenie gwarancji zależy od dobrej woli dewelopera, rękojmia zaś jest uprawnieniem wynikającym z Kodeksu cywilnego. Z tytułu gwarancji odpowiada osoba wystawiająca dokument gwarancyjny, a z tytułu rękojmi strona umowy sprzedaży, czyli sprzedawca. 

Roszczenia z tytułu rękojmi oraz gwarancji nie muszą się pokrywać – rękojmia dotyczy zarówno wad fizycznych, jak i wad prawnych przedmiotu umowy. Gwarancja zaś obejmuje wyłącznie wady fizyczne.

Co powinna zawierać gwarancja?

Gwarancja to dokument w formie pisemnej stworzony przez dewelopera. Zasady gwarancji oraz poszczególnych wad, które ona obejmuje, są określane przez gwaranta. Gwarancją może być objęty cały budynek lub jego poszczególne elementy, a zakres oraz czas jej trwania powinien być opisany w umowie deweloperskiej. 

Gwarancja powinna zawierać:

  • dane gwaranta, 

  • czas jej obowiązywania,

  • warunki postępowania w sytuacji, gdy stwierdzone zostaną wady,

  • formułę „Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej”.

Reklamacja z tytułu rękojmi 

Równolegle nabywca może skorzystać z ustawowego narzędzia, jakim jest rękojmia, opisana w Kodeksie cywilnym. Rękojmia i gwarancja są od siebie niezależne. Jeżeli kupujący skorzystał już z gwarancji, rękojmia ulega wstrzymaniu do momentu usunięcia wady lub odmowy jej naprawienia przez dewelopera.

Okres rękojmi, czyli czas, w którym możemy zgłosić usterki przedmiotów, powstałe nie z naszej winy, wynosi 2 lata. W przypadku mieszkania lub domu – 5 lat od momentu wydania przedmiotu umowy kupującemu.

Dzięki reklamacji z tytułu rękojmi kupujący może żądać od sprzedawcy:

  • wymiany towaru na nowy,

  • naprawy towaru,

  • obniżenia ceny,

  • odstąpienia od umowy.

Reklamacja powinna zostać rozpatrzona przez sprzedającego w terminie 14 dni od jej złożenia. Po przekroczeniu tego terminu przyjmuje się, że reklamacja została uznana przez sprzedającego.


Sprawdź ofertę z rynku pierwotnego w Biurze Nieruchomości Dobre Miejsce



Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.
zamknij [x]