Decydując się na zakup domu na rynku pierwotnym dobrze jest znać swoje prawa oraz zaznajomić się z etapami przebiegu takiej transakcji. Po przeniesieniu na siebie własności nabywanej nieruchomości pojawia się możliwość skorzystania z rękojmi oraz gwarancji. Czym jest gwarancja, a czym rękojmia? Jakie są między nimi różnice? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.
Terminu gwarancja i rękojmia nie należy używać zamiennie. Udzielenie gwarancji zależy od dobrej woli dewelopera, rękojmia zaś jest uprawnieniem wynikającym z Kodeksu cywilnego. Z tytułu gwarancji odpowiada osoba wystawiająca dokument gwarancyjny, a z tytułu rękojmi strona umowy sprzedaży, czyli sprzedawca.
Roszczenia z tytułu rękojmi oraz gwarancji nie muszą się pokrywać – rękojmia dotyczy zarówno wad fizycznych, jak i wad prawnych przedmiotu umowy. Gwarancja zaś obejmuje wyłącznie wady fizyczne.
Gwarancja to dokument w formie pisemnej stworzony przez dewelopera. Zasady gwarancji oraz poszczególnych wad, które ona obejmuje, są określane przez gwaranta. Gwarancją może być objęty cały budynek lub jego poszczególne elementy, a zakres oraz czas jej trwania powinien być opisany w umowie deweloperskiej.
Gwarancja powinna zawierać:
dane gwaranta,
czas jej obowiązywania,
warunki postępowania w sytuacji, gdy stwierdzone zostaną wady,
formułę „Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej”.
Równolegle nabywca może skorzystać z ustawowego narzędzia, jakim jest rękojmia, opisana w Kodeksie cywilnym. Rękojmia i gwarancja są od siebie niezależne. Jeżeli kupujący skorzystał już z gwarancji, rękojmia ulega wstrzymaniu do momentu usunięcia wady lub odmowy jej naprawienia przez dewelopera.
Okres rękojmi, czyli czas, w którym możemy zgłosić usterki przedmiotów, powstałe nie z naszej winy, wynosi 2 lata. W przypadku mieszkania lub domu – 5 lat od momentu wydania przedmiotu umowy kupującemu.
Dzięki reklamacji z tytułu rękojmi kupujący może żądać od sprzedawcy:
wymiany towaru na nowy,
naprawy towaru,
obniżenia ceny,
odstąpienia od umowy.
Reklamacja powinna zostać rozpatrzona przez sprzedającego w terminie 14 dni od jej złożenia. Po przekroczeniu tego terminu przyjmuje się, że reklamacja została uznana przez sprzedającego.
Sprawdź ofertę z rynku pierwotnego w Biurze Nieruchomości Dobre Miejsce